Sandsynligvis ikke!

Er du træt allerede inden frokost? Eller har du brug for adskillige kopper kaffe for ikke at give efter for trangen til en formiddagslur?

Så sover du sandsynligvis for lidt – om natten altså!

Mangel på ordentlig søvn er nemlig virkeligheden for rigtig mange småbørnsforældre. Og især kvinderne får alt for lidt søvn.

Uagtet ligestilling på mange af hjemmets fronter, så er det ofte kvinderne, der tager tørnen, når børnene skal nurses om natten – også længe efter at de små poder er vokset fra amningen!

Flere af mine klienter er kvinder midt i 30’erne, med  små børn og fuldtidsjob. For en stor del af dem er det mange år siden, de har fået en ordentlig nattesøvn og sovet de 7-8 timer, som er optimalt. Så derfor er de ikke så underligt, at mere overskud på energikontoen ofte dukker op i vores coachingsamtaler.

Hvis du ikke ikke sover nok, så er du naturligvis mere træt om dagen. Dit energiniveau daler, koncentrationen falder og du får sværere ved at få tingene fra hånden. Men kravene til at præstere falder ikke, hverken fra dig selv eller omgivelserne.

Det, du ikke når i løbet af dagen, forsøger du måske at indhente ved at arbejde om aftenen, og så er den dårlige spiral igang.

En dårlig spiral, der skal stoppes i tide, for ellers knækker filmen måske en skønne dag og du risikerer at udvikle alvorlig stress.

Nu skyldes stress mange andre faktorer end for lidt søvn, men der er ingen tvivl om, at manglende søvn kan være den dråbe, der får bægeret til at flyde over, hvis du i forvejen har en travl og presset hverdag.

Derfor skal du prioritere din søvn og derfor skal du en gang i mellem stoppe op og gå dine søvnvaner efter i sømmene.

 

Tips til mere nattesøvn mens dine børn er små:

1.     Prioriter din søvn. Den er vigtigere end tv, hjemmearbejde, chat på facebook etc.

2.     Gå i seng på samme tidspunkt hver dag også i weekenden, det skaber gode søvnvaner.

3.     Forklar din mand, at du har brug for søvn og lav en fair fordeling af ’nattevagterne’.

4.     Brug ørepropper, de nætter hvor din mand lytter efter børnene.

5.     Stol på at far er lige så god som mor – også om natten.

Hvis du vil have hjælp til at få kigget dine søvnvaner efter i sømmene og få mere dagligt overskud, så ring til mig på 26 370 370.

Sov godt 🙂