Har du nogensinde holdt et foredrag og så bagefter tænkt, at det gik da ikke helt som planlagt?

Hvis du har det som mig, så er svaret formentlig ja! Højst sandsynligt går det aldrig helt som planlagt og det er blandt andet noget af det, jeg selv godt kan lide ved at holde et kursus eller et foredrag.

Det er lidt lige som at planlægge en fest. Man kan forberede sig grundigt og tænke tingene godt igennem, sørge for at omgivelserne er i orden, at maden er veltillavet og at drikkevarerne er de rigtige. Men til syvende og sidst så skabes den gode fest først sammen med gæsterne.

Det samme med dit foredrag. Du skal være forberedt, sørge for gode rammer og et godt indhold og derefter være så tilpas fleksibel, at du undervejs kan tilpasse tingene, når det er nødvendigt.

I starten af min karriere som underviser læste jeg i en bog, at der er 3 versioner af et foredrag:

  1. Det, du forbereder.
  2. Det, du leverer.
  3. Det, du ville ønske at du havde leveret

Når man bevidst arbejder med konstruktiv feedback, så bliver forskellen mellem 1 og 3 mindre og mindre. Dette har altid ansporet mig til at se på feedback, som en fantastisk mulighed for hele tiden at blive bedre til mit arbejde.

Konstruktiv feedback kan du få fra andre, men også fra dig selv.

Konstruktiv feedback er ikke nødvendigvis det samme som evaluering fra dine tilhørere. Evalueringer kan være et godt og brugbart værktøj, men det er ikke altid muligt at få og dine tilhørere er ikke nødvendigvis de rigtige til at bedømme dine fremskridt som formidler.

Derfor kan jeg anbefale, at du får en kollega med. En kollega, som du har tillid til og som bagefter kan fortælle dig både hvad du gjorde godt og hvad du kan forbedre næste gang. Vi mennesker lærer nemlig af at få begge dele at vide.

Men… det er altså også vigtigt, at du træner evnen til at give dig selv konstruktiv feedback og det er jo heller ikke altid muligt at have en kollega med.

Personligt er jeg sjældent i den situation, at jeg har en kollega med som kan give mig feedback, så jeg har gennem årene gjort det til en vane altid at tage mig 5 minutter efter et foredrag eller kursus og notere mine svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad gjorde jeg rigtig godt – hvad virkede specielt godt idag?
  • Hvad kunne jeg have gjort bedre, var der noget jeg glemte, eller noget jeg vil præsentere på en anden måde næste gang?
  • Hvad var jeg generelt god til idag?

For mig har denne blanding af ris og ros til mig selv virket godt.

Inden jeg skal holde næste kursus, så kigger jeg på mine notater og de fungerer  både som en motivationfaktor, fordi jeg har rost mig selv og som en huskeseddel til hvad jeg lige skal gøre bedre næste gang.

Det virker for mig – prøv det og se om det også virker for dig!