En af dine medarbejdere har længe hængt med hovedet og under
jeres samtale bryder personen sammen, og da går det virkelig op for dig, hvor presset medarbejderen er.
Dette scenearie er dagligt forekommende i alt for mange virksomheder, men nogle ledere er bedre klædt på end andre til at håndtere situationen.
Den leder, der er godt klædt på, ved:
- Hvordan han skal tale til et menneske, der er presset til sin grænse
- Hvordan han kan hjælpe medarbejderen med at prioritere opgaverne
- Hvilke opgaver der kan tages væk og uddelegeres til andre
- Hvem i fx HR der skal henvises til for yderligere hjælp og vurdering af eventuel sygemelding.
Desværre er ikke alle ledere klædt så godt på, at de ved disse ting, og det er da heller ikke lederens ansvar alene at vide alt.
Gode tilbud – kender og bruger du dem?
Rigtig mange virksomheder stiller gode muligheder til rådighed for at forebygge og håndtere stress. Men desværre bliver de ikke altid kommunikeret tydeligt ud i organisationen. Og bliver måske derfor ikke brugt efter hensigten.
Når jeg, som konsulent, taler med virksomhedens øverste ledelse, får jeg ofte den tilbagemelding at mange af de tiltag, der er til rådighed, slet ikke bliver brugt og derfor står ledelsen lidt tilbagelænet og lægger ansvaret ud på den enkelte medarbejder – eller mellemleder. Når jeg så efterfølgende taler med disse medarbejdere og mellemledere, så er de slet ikke klar over deres muligheder.
Dårlig kommunikation skaber uklarhed og stress
Misforståelser og fejlkommunikation er helt normalt i en virksomhed, men det er både dumt og dyrt, når de som her fører til unødvendige sygedage og højere stressniveau.
En stresshåndbog er en enkel måde hvorpå I som virksomhed kan sikre, at alle informationer om forebyggelse og håndtering af stress kommer ud til samtlige medarbejdere – og dermed klæder jeres ledere bedre på.
Bliv klogere på stress
Kontakt Lonnie Borgstrøm på 70 20 44 01 og få styr på jeres stresshåndtering eller ring og få en snak om mulighederne for et internt, skræddersyet kursus til jeres ledere – så det bliver klogere på at spotte stress blandt deres medarbejdere.