For nyligt stillede en af mine kunder mig spørgsmålet: ”Hvordan kan det være at jeg i min lederuddannelse ikke har lært, hvordan jeg håndterer de medarbejdere, der ikke reagerer som jeg forventer”? Og det er jo netop det, som er forskellen på teori og virkelighed: ”Hvad gør jeg når teorien kommer til kort, og jeg skal navigere i det kaos, som dagligdagen er for rigtig mange ledere?”
En teoretisk lederuddannelse kan være en rigtig god ballast. Den giver deltagerne en forståelse for de større sammenhænge i organisationen, men den kan ikke stå alene. Teorier skaber ikke begejstring og mennesker opfører sig sjældent som beskrevet i teorierne.
Det, der skal til, er et uddannelsesforløb, der præsenterer deltagerne både for teorier og kaster dem ud af komfortzonen ved at skulle tackle situationer fra virkelighedens verden. I det læringsfelt, der opstår når teori, praksis og personlig udvikling går op i en højere enhed, lærer man først for alvor at tænke og agere som leder, og omsætte teori til virkningsfulde resultater.
Hvordan man gør, kan du læse mere om i den artikel, jeg har skrevet sammen med pædagogisk konsulent John Hansen om at skabe et effektivt læringsfelt i lederudviklingen.